De Federal Aviation Administration (FAA) heeft een grote reeks wijzigingen aangekondigd die een aanzienlijke impact hebben op het vliegen met drones in de VS.
Wat betekenen deze veranderingen?
Een aantal wijzigingen zal drone-gebruikers ten goede zullen komen, zoals de mogelijkheid om over mensen of ’s nachts te vliegen.
Echter, de belangrijkste wijziging is dat drones (zwaarder dan 0,25 kg) vanaf 2023 moeten zijn voorzien van een transponder die een ‘Remote ID’ bevat als onderdeel van een ‘digitale nummerplaat’, inclusief geregistreerde gebruikersgegevens, samen met positie van de drone.
Deze regels zijn niet alleen van toepassing op nieuwe drones. Ook bestaande drones moeten zich aan dezelfde regels gaan houden. Een oplossing hiervoor is om de drone te voorzien van een transponder.
De AeroTracker is een voorbeeld van een real-time drone transponder, een Remote ID-apparaat, waarmee een bestaande drone volledig voldoet aan de nieuwe FAA regelgeving. De AeroTracker is een klein (40 g) apparaat dat eenvoudig op drones kan worden aangebracht zonder merkbaar verschil voor de look of prestaties. De AeroTracker zendt de positie van de drone elke seconde over het GSM-netwerk. Vervolgens kan de positie van de drone bijvoorbeeld worden weergegeven op een systeem dat in staat is om ADS-B-formaat gegevens te verwerken.
Countering Drones. Ook bij ons concept –countering drones-, onze 3-dimensionale beveiligingsbenadering speelt informatie over de positie van geautoriseerde drones een belangrijke rol, o.a. om hiermee de ongeautoriseerde drones tegen te gaan.
Maar ook bij eigen –gebruik van drones– voor security operaties is het van belang de positie van andere geautoriseerde drones te weten.
Europese regelgeving. Vanaf 31 december 2020 is de Europese regelgeving voor drones van toepassing, ook in Nederland. Ook daarin worden eisen gesteld aan en vergelijkbare ‘Remote ID’, meer daarover o.a. te vinden bij Dronewatch.
De volledige tekst van de Remote ID-regel (PDF) vindt u hier.